Az Auditív Feldolgozás Zavara
(Auditory Processing Disorder-APD)
Az angol nyelv jobban megkülönbözteti a „hallást”(hearing), mint a hallószervünk/a fülünk működését, és „hallást”(listening), mint a fülünk által felfogott és továbbított jel feldolgozását. Magyarul hallásnak és beszédészlelésnek lehet meghatározni. Az auditív jel feldolgozása egy újabb szint, ami már az idegrendszer feladata. Sokszor hallhattuk már: A szemünkkel nézünk, de az agyunkkal látunk. Így kell ezt elképzelni a fülüknél is.

Hogyan is történik ez a folyamat, miután a fül meghallotta a hangot, de még mielőtt megértettük volna?
- A hangot ki kell választanunk a többi hang közül
- Meg kell különböztetni tőlük ( alak-háttér)
- Egységbe kell rendezni
- Koordinálni kell a többi szenzoros ingerrel
- Oda kell figyelni a kiválasztott jelre (auditív tudatosság és kitartás)
- Ezután:
- Elő kell tudni hívni
- El kell raktározni
Az auditív feldolgozás nem működik tökéletesen, ha nem hasznosítjuk maximálisan a meghallott jelet. Ez a képességhiány iskolai teljesítmény-problémákhoz is vezethet.
Az AFZ jelen lehet enyhe és súlyos formában is.
Az ilyen gyerekeknek van más tünete is, például a
- Vizuális feldolgozás zavara
- Motoros problémák
- Egyensúlyproblémák
Ezeknek a gyerekeknek sokszor problémájuk van a
- Figyelemmel
- A hallási figyelemmel
- Az utasítások követésével
- A feldolgozási tempóval
- A hang lokalizálásával
Ráadásul az iskolában gyakori viselkedési problémák is jelentkezhetnek.