Sikersztorik

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Ádi 2,5 éves nem beszélő, autizmussal élő gyermek

„Sokáig szenvedtünk a hallási érzékenység miatt a 2.5 éves kisfiammal. Éles zajoktól félt, hangos helyre nem mentünk vele, éjjel a legkisebb zajokra felriadt. Továbbá nem beszélt egyáltalán. Egyszer, csak fél füllel hallottam az AIT terápiáról, hogy ezekre a problémákra jó, ezért felkerestem egy terapeutát. Kicsit szkeptikus voltam, és tartottam is az egésztől, mert a terápia során napi 2x 30 percre kell fülhallgatóval hallgatnia a gyereknek a speciális zenét, és el nem tudtam képzelni, hogy az én fiam ezt ki fogja bírni. A kezdés előtt, egy részletes kérdőívet kellett kitölteni, és a kisfiamnak ez alapján állítottak be egy egyéni terápiát. A kezdés napján a terapeuta eljött hozzánk, részletesen elmagyarázott mindent. Elmondta, hogy mivel a fiam még pici, ezért egy enyhe terápiát rakott össze. Az első kezelést majdnem végigüvöltötte a gyerekem. A másodiknál már jobb volt a helyzet, a harmadiknál már tetszett is neki, sőt, ahogy haladtunk előre a kezelésekkel, már csak ha mondtam, hogy zenét hallgatunk, ugrált örömében. Az első 2 éjjel borzasztó volt. A gyerek nyugtalan volt, remegett, sokszor sírt. Majd, mint akit átkapcsoltak, onnantól kezdve, aludt, mint a tej. Az én fiam, aki születése óta nem aludt végig egy éjjelt. Az első két napban még azt is megfigyeltük, hogy valamiféle méregtelenítő reakció is elindult, mert rengeteg mennyiségű kakit produkált. Ahogy haladtunk előre a napokkal, a gyerekem egyre többet halandzsázott, sőt, dallamosan énekelgetett, először csak akkor, amikor rajta volt a füles, majd napközben is. 1 hete lett vége a 10 napos tréningnek, és azt vettem észre, hogy elkezdett kezdetleges szerepjátékokat játszani, pl meghintáztatta a nyuszit, megetette a kutyát (nyammogott is közben) vagy pl az autókat tologatja, nem pedig csak a kerekeit babrálja. Az énekelgetés napi szintem megmaradt, ma pl arra ébredtem, hogy ő énekelget a kis nyelvén.”

Papp Krisztina AIT/FST tréner Ági 5 éves – hangképzési- , beszédészlelési problémás gyermek

Ági anyukája 2021 februárjában talált rá az AIT-re. 

Az idáig a kislány nagyon sok fejlesztésben, terápiában részesül/t. Azonban a beszédészlelés és -értés területén nem indultak be nagyobb változások, ezért kutakodott a szóba jöhető terápiák körében. A weboldalamat böngészve úgy gondolta, hogy az AIT-t mindenképpen ki kell próbálniuk.  

Márciusban jöttek el hozzám egy GOH, GMP vizsgálatra. Ekkor Á. 4;10 éves volt. Nemcsak a beszédészlelés és megértés volt életkorától alacsonyabb szinten, hanem a kifejező beszéd is. Beszédhibája miatt beszéde nehezen volt érthető és egyszerű, sok esetben nem adekvát mondatokat használt. A megyei szintű szakértői bizottság sajátos nevelési igényt állapított meg nála. Figyelme nagyon rövid ideig tartott. A vizsgálat alatt is gyorsan fáradt, ezért nem is lehetett vele felvenni több feladatot. A teszt valamennyi területen jelentős elmaradást mutatott az életkori átlagokhoz viszonyítottan. 

Március végén elvégezték a 10 napos tréninget. A tréning közbeni tapasztalatokról így írt az édesanya: 

„A 3.- 4. napon állandó fésülködést tapasztaltunk. Utolsó napokban éjjeli zokogás volt, de csak nagyon rövid ideig.” A tréning utánra olyan gyakorlatsort kaptak otthonra gyakorolni, ami szintén segíti a beszédészlelés és -értés javulását. 

A tréning utáni kontrollvizsgálaton (4 hónappal az AIT után) Áginál nagyon nagy változásokat tapasztaltam. A beszédészlelés és -értés nagyon sokat fejlődött. A teszt valamennyi szubtesztjét fel tudtam vele venni. Figyelme leköthető volt, bár még kissé mindig fáradékony, de már nem lépett ki a feladathelyzetből. Összetett mondatokban válaszolt a kérdéseimre adekvátan. Míg első alkalommal csak édesanyja jelenlétében tudtam megvizsgálni, addig most már egyedül, életkorának megfelelő feladattudattal vett részt a tesztfelvételben.

 Édesanya véleménye a terápia hatásosságáról: „A tréning után 4. hónapban volt az ismételt felmérés nagyon sokat fejlődött a kifejező nyelvi területen. Magától mesél, hogy mi volt az oviban. Mi volt a legjobb nyári élménye. Ok- okozati összefüggéseket kutat. Sokat kérdez és sokkal nyitottabb társai felé is. Uzsonna közben is csacsog, aminek nagyon örülnek. Persze emellett nagyon jól el tudja adni magát:” Erzsi néni, látod milyen szép vagyok?” Mesék közül is egyre többfélét kér olvasásra. Szomszédoknak is mesél néhány történetet, pl.: hogy lovagolni jár…”

Bár nagyon sokat fejlődött Ági, de a kívánt eredményt eléréséhez még egy AIT terápiát javasoltam a kislánynak, melyre most kerül sor a következő hónapban. 

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Ádi 3,1 éves megkésett beszédfejlődésű, autizmussal élő gyermek

„A fiamat 3,1 évesen a 2. körös AIT/FST tréningre vittük el. Az ismétlésre azért került sor, mert egyre többször fogta be a fülét, érzékenyebb lett a zajokra. Az első két nap éjjel sírt a fiam, de legalább tudtuk, hogy reagál a kezelésre. A terápia 4. napjától már nem fogta be a fülét. Testvérével játszott, bújócskázott. Számolt háromig! Ekkor mondta ki először a testvérének, hogy szeretlek, majd átölelte! Félidő után már a Kisfiam hozta a tabletet, hogy hallgassa a zenéket. Imádja. A 9. napon fejeket rajzolt. Ez teljesen új pozitív változás. A 10. napon nagyon sokat ivott. Újabb diskurzus: kérdeztem tőle, hogy kér-e banánt. Válasza: „nem, tiktakk kéjek.” A terápia után a DSZT fejlesztő visszajelzett, hogy hihetetlen, hogy a Kisfiam beszél! Kommunikált vele, kért tőle dolgokat és megnevezte a színeket: kék, zöld, fehér, piros! Napról napra ügyesebb. Most már a fülét nem fogja be. Egyelőre ennyit tapasztaltunk, a célt elértük vele. ”

Tóth Tünde AIT/FST tréner Annamária, 6 éves, középsúlyos autizmus spektrumzavarral élő kislány

„Kislányunk 4,5 évesen kezdett el beszélni, inkább csak szókezdeteket használva. Néhány szóban kommunikált, szenzorosan nagyon érzékeny volt, e mellé társult nála hallási túlérzékenység. Elvégeztük a 10 napos otthoni terápiás programot. Minden tréningről több videó készült, amit azonnal továbbítottam Tündének. A 10 nap alatt folyamatosan telefonos kapcsolatban voltam vele.

 A terápiát követően nagyon sok változás állt be. Először csak az tűnt fel, hogy jobban bírja a zajokat, elsősorban a gépzajokat. Tudtam porszívózni vagy hajat szárítani akkor is, amikor otthon volt, csak szólni kellett neki előre, hogy most bekapcsolom, és minden rendben volt. Ezután már az utcán sétálva sem kapott sokkot, ha például egy motoros elhajtott mellettünk. Viszont a beszéd az elején csak még kuszábbá és érthetetlenebbé vált, mint a tréning előtt. 

Az első AIT/FST-t követően két hónap múlva történt meg a csoda! Egyik percről a másikra a gyermek elkezdett tisztán, érthetően mondatokban (bő, 5-6 szavas) beszélni. Innentől mondhatjuk, hogy a mi gyermekünk beszélt. Óriási volt a boldogság! 

Az ismétlő tréninget az első AIT után 10 hónappal végeztük el. Ez már nem hozott akkora nagy csodát, de talán nem is volt rá szükség. Az első és a második is nagyon jó stressz-oldó volt a lányunk számára, ami örökös gond nála. Mind a két télen ez segítette a gyermeket, hogy leküzdje az iskola okozta feszültséget. Nagyon hálásak vagyunk Tündének, hogy rátaláltunk erre a lehetőségre.”

Sutus Ágota AIT/FST tréner Rebeka - megkésett beszédfejlődésű gyermek

Rebeka 2,5 évesen kezdett logopédiai foglalkozásokra járni Ágotához. Pici kora óta sok baba – mamás foglalkozásra jártunk, mondókázás, séták, játszótér, …, minden megvolt, de csak nem kezdett el beszélni. A logopédiai foglalkozásokat kiegészítettük tornával és pár hónap múlva beiktattuk a hallástréninget. Az én nem beszélő lányom a tréning harmadik napján megszólalt és kimondta: APU. Minden nap fejlődik, a fejlesztéseket nem hagytuk abba. Túl vagyunk a második AIT/FST tréningen is, Rebeka pedig mára rövid mondatokat alkot, a szókincs pedig napról napra bővül.

Rigóné Plezsik Rita AIT/FST tréner Ármin (7 éves kisfiú, beszédértés, beszédészlelés- bizonytalansági problémákkal)

Ármin beszédértési nehézsége és több helyzetben való bizonytalansága miatt próbáltuk meg az AIT hallástréninget, mely jelentős eredményeket hozott.

Nem értettük miért kérdez vissza olyan sokszor, viszont hallásproblémája nem volt (ezt orvosi vizsgálat is igazolta). 

A kezelés után határozottan javult Ármin állapota. Alvása sokkal mélyebb, nyugodtabb lett ezáltal kipihentebb is. Sokkal többet megértett a mesékből, szövegekből az ezzel kapcsolatos kérdésekre könnyebben, határozottabban válaszolt, ami előtte jóval nehezebben, vagy egyáltalán nem ment. A sokszor számára nehezebben kiejthető szavakat könnyebben ki tudta mondani. Labdahasználata jelentősen javult (korábban egy kézzel csak 1-2 pattintás ment, míg utána már 5-6!!!)

Fejlődése a rajzaiban is látszódott. Vonalai határozottabbak, “egyenesebbek” lettek és végre kirajzolódni látszott az is, hogy melyik keze lesz a domináns, merthogy előtte kétkezes volt! Amire pedig egyáltalán nem számítottunk, hogy a korábbi dadogása szinte teljesen eltűnt. 

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Ádi 3,6 éves megkésett beszédfejlődésű, autizmussal élő gyermek

„4 hónappal a tréning után: Tegnap a Kisfiam imádta a tűzijátékot, nem félt a zajoktól, és éjfélkor meg aludt, mint a bunda. Pedig 1 éve még a zenélő körforgótól is sírt, meg felébredt a kettővel arrébb lévő szomszéd kakasára. Mindez az AIT-nak köszönhető!”

Sutus Ágota AIT/FST tréner Tomi 13 éves, figyelem- és hangképzési problémával

Tomi 7.osztályos korában arra lettünk figyelmesek, hogy nehezebben összpontosít, illetve a hangképzése elmosott lett. Ekkor kerestünk fel szakembert. Körülbelül fél év alatt kezdtek a tünetek enyhülni, mára pedig semmit se észlelünk mind abból, ami miatt elkezdtük a figyelemfejlesztést és a logopédiai terápiát. 

Az AIT, saját elmondása szerint, relaxálta őt, mi viszont érzékenyebbnek és fáradékonyabbnak láttuk. A hallástréning ismétlését mindenképpen tervezzük, azt gondolom a nyári szünet lesz a legalkalmasabb erre.

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Tomika 3,6 éves megkésett beszédfejlődésű gyermek

„4 hónappal a 2. körös AIT tréning után: Tomika beszéde, viselkedése, érdeklődése sokat javult. Nagyon sok új szóval gyarapodott a szókincse. Ez év márciusában kb. 5-10 szó volt amit egyszer-egyszer mondott. Ma már kb. 150-200 körül mozog a szókincse. Ezeket a szavakat sokáig csak utánzásra mondta. De ma már ha kérdezem Tőle egy képről, tárgyról, hogy mi ez akkor tud rá válaszolni. Már kisebb kommunikáció (1-2 szavas) is van kettőnk között. Az első AIT befejezése után május környékén teljesen szobatiszta lett, éjjel is! Egyedül használja a Wc-t, persze kisebb segítséggel. Elkezdte az ovit szeptembertől, amit eddig jól fogadott.”

Plezsik Rita AIT/FST tréner Márkó 10 éves, beszédészlelési és beszédértési nehézségek, figyelem megtartásának nehézsége

Fejlesztőpedagógusunk, Rigóné Plezsik Rita ajánlására próbáltuk ki először az AIT- terápiát.

El kell, hogy mondjam, az elején kicsit szkeptikus voltam, mert nem értettem igazán, hogyan fog ez a folyamat, gyermekemre illetve viselkedésére hatni. Miként fog ez az egész, pozitív dolgokat kihozni a mindennapokban a tanulás terén?

Tartottam a kötelező időbeosztástól is ezzel kapcsolatban, hisz gyermekemet ismervén mi van ha gyorsan megunja, vagy éppen aznap nincs kedve meghallgatni az adott hanganyagot  és egyéb kifogások…

Meglepődve tapasztaltam, hogy  kisfiam türelmetlenül jön és kérdezgeti, mikor kezdünk már?

Minden alkalommal megfigyeltem őt. A fülhallgatón keresztül kiszűrődő  zene mellett, ami igen kellemes volt, azt vettem észre, hogy lenyugodott, legtöbbször rajzolgatott, szinte átszellemült. Minden percét élvezte a folyamatnak s csalódottan vette tudomásul, amikor az utolsó vagyis a terápiát befejező naphoz értünk.

A hatását 6 hónap múlva kezdtük intenzíven érzékelni, minden téren mondhatom. Gondolatai és ő maga is sokkal összeszedettebb és kiegyensúlyozottabb lett. Nyugodtan összpontosítva végig tudta ülni a 45 percet. Sorozatban érkeztek a visszajelzések a tanár néniktől ,arról  hogy milyen ügyes, aktív az órákon, és ezt a Kréta rendszerben sorakozó fantasztikus osztályzatok is bizonyították.

Azóta már kétszer megismételtük és mindent percét imádtuk. Megfogalmazni sem tudom, mennyire hálás vagyok Ritának, amiért erre a lehetőségre felhívta a figyelmem.

Mindenkinek jó szívvel ajánlom aki valós változást szeretne megtapasztalni gyermekével kapcsolatban.

Üdvözlettel és köszönettel a szülő: R. Annamária

Sutus Ágota AIT/FST tréner Ákos – megkésett beszédfejlődésű kisfiú hangképzési problémákkal

Ákos hosszú évek óta jár logopédiai fejlesztésre, mert megkésett a beszédfejlődése, sok hangot cserél, finommotorikája gyengébb. Szépen fejlődik, de a kialakított hangok nagyon nehezen, lassan épülnek be a mindennapi beszédébe. 

Nekünk 2. tréning hozta meg az áttörést. Az addigra tudott és sokat gyakorolt hangokat elkezdte használni  A 2. tréning óta eltelt fél év és arra lettünk figyelmesek, hogy sokkal kevésbé érzékeny.

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Milán 8,4 éves tanulási nehézség, beszédészlelési problémák

„Gyermekem (8,4 éves) alapvető problémája, hogy nagyon figyelmetlen, izgága, nehezen üli végig a tanórákat. Sokszor kikéreckedik mosdóba, vagy beszélget a társaival a tanórák alatt. Nehezen koncentrál. Van, hogy gond nélkül elolvas egy mondatot, de van, hogy minden szóba belebotlik, esetleg mást olvas. Nem érzékeli írásnál a hosszú magán- és mássalhangzókat. Rengeteg fejlesztésen vagyunk túl, pl. jártunk TSMT tornára, Neurofeedback terápiára 1,5 évig. Sportol, kosárlabdázik heti háromszor 1,5 éve. Az alvása csecsemő korától kezdve nagyon nehézkes. 5 évesen aludta át először az éjszakát. Maximum 7-8 órát alszik. Az AIT/FST hallási figyelem tréningbe azért vágtunk bele, hogy gyermekünk figyelme koncentráltabb legyen. A tréning 1. – 2. napján azonnal érkeztek különféle reakciók, mint pl. fáradékonyság, fejfájás, rengeteget bújt, ölelt, igényelte a több figyelmet, szeretetet. Délután magától lepihent, aludt egyet. Félidőnél jártunk, amikor reggel sírósan ébredt, nagyon érzékenyen, ingerülten. Ez a nap után este 7-től reggel 9-ig aludt. Rá ez nem jellemző, pont ellenkezőleg, mindig is nagyon rossz alvó volt. A 6. -7. naptól stabilabb lelkiállapot volt rá jellemző és pozitív változásként 12 órákat alszik éjszakánként, nem ébredt fel egyszer sem. Nagyon megszerette a zenéket, örömmel hallgatta mindet. Mosolygós volt, jó kedvű, kiegyensúlyozott és nagyokat aludt éjjelente. Egy hónappal a tréning után tanárai visszajeleztek, hogy írásképe javult, figyelme tartósabb.”

Sutus Ágota AIT/FST tréner Zolna 8 éves – olvasás probléma

Zolna olvasás elsajátítása lassan fejlődött, így ismét felkerestük logopédusunkat, akihez korábban hangfejlesztés és disz.prevenció miatt jártunk.

 Zolna előbb született pár héttel. Baba korától kezdve sok féle fejlesztésre, tornára jártunk. Intelligens, minden szépen fejlődött, így bíztunk benne, hogy az iskolában nem lesz gond.

 Az olvasás, írás kialakítását előröl kezdték Ágotával, majd beiktattuk az Hallási Figyelem Tréninget. Szerette hallgatni, változást, hatást a tréning alatt nem észleltünk. 

Zolna mára folyamatosan olvas. Mintha egyik napról a másikra összeálltak volna a dolgok 😊 A logopédiai foglalkozásokat nem hagytuk abba, a Hallástréning ismétlését tervezzük.

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Erika 10,2 éves, iskolai készségek fejlődési k.m.n. zavara

„Kislányom az iskolában magántanulói státuszban van, minden tantárgyból vannak nehézségei, így jobbnak láttuk, ha egyéni fejlesztésben, magántanárok segítségével tanul itthon. A tréning alatt kiegyensúlyozottabb lett, különösen a félidőtől kezdve, figyelmi és viselkedésbeli változásokat tapasztaltunk pozitív irányban. A tréning után beszédészlelése szinte teljesen rendeződött. A beszédpercepciós feladatokban sokkal ügyesebben teljesít, már nem kérdez vissza, jól hallja, illetve jól érti a hallottakat. Ezáltal a tantárgyi tanulása is javult, figyelme több ideig tartható fent, könnyebben tud tanulni, mint ezelőtt.”

Forró Éva
Dóri, 10 éves, diszortográfiás lány

„Kislányomnak (10 éves) gondjai voltak az írással és a helyesírással. Nem győzte a tempót az iskolában,
mindig lemaradt osztálytársai mellett és olvashatatlan volt az írása. Legtöbbször fogalma sem volt, mi a házi feladat, mert nem tudtuk megfejteni a írását. Se ő, sem én (édesanya).

 Óh, jaj, azok a „romantikus” esték, amikor az egész család az ő írását próbálta megfejteni a füzeteit böngészve… Karácsony előtt sosem tudtuk, mit is kér, mert nem találtunk embert, aki megfejtette volna a levelét, amit Jézuskának írt….
Amióta befejeztük a tíznapos AIT/FST tréninget, nagyon nagy változásokat látok rajta. Sokkal
nyugodtabb, kiegyensúlyozottabb, javult a figyelme. Az írása áttekinthetőbb és olvashatóbb. Szépírási
versenyre nem fog jelentkezni, de nem is ez volt a cél. Teljesen elégedettek vagyunk, hogy olvasható az írása és sokkal kevesebb nyelvtani hibát vét. Kitartóbb, koncentráltabb. És idén Jézuska is tudni fogja, milyen ajándékot hozzon neki….

Sutus Ágota AIT/FST tréner Janka 5 éves – lassú beszédfejlődés, beszéd feldolgozási probléma

Janka 4 éves korától járunk különböző fejlesztésekre és kutatjuk fejlődési megtorpanás okát. Majdnem 5 éves volt, amikor el tudtuk kezdeni az AIT/FST-t. Próbáltuk előtte is, de elutasította a fülhallgatót.

 A Hallástréning óta érthető szavakat mond. Beszéde, hangsorai tisztábbak, érthetőek és gondolatait is ki-ki tudja fejezni. Nálunk bebizonyosodott, hogy a feldolgozással van a gond. Ismétlést tervezünk.

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Kincső 7,10 éves, SNI gyermek

„Kislányom sajátos nevelési igényű gyermek (F 83 kevert specifikus fejlődési zavar) több területet érintve: beszédértés, beszédészlelés zavara, figyelemzavar, tanulási zavar áll fenn napi szinten. A tréningtől azt vártuk, hogy a beszédértése, beszédészlelése javuljon, a hangok differenciálása könnyebb legyen számára. Kincső nagyon lelkesen kezdte a tréninget, élvezte az első perctől kezdve. Talán kevésbé aktív és kissé nyugodtabb lett. Eleinte picit hangosabban beszélt, és sokszor elesett, a saját lábai összeakadtak. Viszont azonnal tapasztaltuk, hogy nyelvtanilag helyesebben beszél! Az első 7 napban sokáig tudott aludni, vidáman kelt fel. Nyugodt volt egész nap. Több mindent elkészített időre. Estére mindig elfáradt, de sok házit kaptak az online órák alatt. A Böngésző könyveket vette elő önszántából azokat sokáig nézegette, tanulmányozta. Félidőnél jártunk, amikor azt láttuk, hogy Kincső önállóbb lett, és szervezettebben építette fel a napjait. Nagyon együttműködő lett. Sokat tanult és gyorsabban oldotta meg a feladatokat. Énekelt a zenehallgatás közben. A 8. napon megdöbbenésünkre rosszkedvűen ébredt, de nagyon motiváltan tanult. Fájt a feje, nem is pihent délután. Estére elfáradt. Testszaga erősebb volt, izzadt nagyon. A 9. napra nagyon elfáradt, teljesen összeomlott. Nem tudott figyelni az online órákon. Olvasáskor felcserélte a betűket, számolás sem ment ma. Ez a 2 nap mélypont után a 10. napon kipihenve ébredt. Ügyesen, gyorsan, pontosan számolt. Szépen írt és olvasott. Sokáig ébren volt, este későn aludt el. Összességében elmondható, hogy a 10 napos tréning alatt az első perctől kezdve jöttek a pozitív reakciók, és nagyon sok területen szemmel látható javulást tapasztaltunk. Ismétlést tervezünk, amint ez lehetséges.”

Sutus Ágota AIT/FST tréner Kornél 5 éves – beszédészlelés és auditív figyelem probléma

Kanadában élünk. Az ottani ellátási rendszer elérhetetlen volt számunkra… Így nyáron és ősszel itthon vagyunk, és hetente többször járunk fejlesztésekre.

Kornél születése elkomplikálódott, én erre vezetek vissza mindent. Mozgásfejlődése rendben, de gyorsan zajlott, a beszéd pedig nem akart kialakulni. Visszahúzódó gyermek. A sok fejlesztésnek köszönhetően a fejlődés beindult nála. 

4 éves volt, amikor az első Hallási Figyelem Tréninget elvégeztük. 

A tréning első két napján élénkebb volt, este nehezebben aludt el. Az 5. napon viszont csoda történt. Elkezdett a beszélgetésekre figyelni és be is kapcsolódott azokba. Válaszaiból látszódott, hogy figyelt a beszélgetés témájára. Ezután más gyerekek játékába is bekapcsolódott. 

Idén a 2. tréninget is elvégeztük, melynek hatására elkezdett dudorászni, énekelgetni, a beszéde pedig folyamatosan szépen fejlődik, a nyelvtani szabályokat is elsajátította.

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Csongor 10,7 éves, beszédészlelési és beszédértési nehézségek

„Kisfiam jelenleg 10,7 éves. Nyugodt, elvarázsolt, kis művészlélek, rendkívül okos, de kicsit magának való gyermek. Legnagyobb gondja, hogy több beszédhibája/hanghibája van, amiket 2-3 év logopédiai terápiával sem sikerült korrigálni. Most már az iskolában komoly helyesírási hibákkal küzdünk, ugyanis helytelenül írja le a hallott szöveget, tehát amit rosszul ejt ki, vagy rosszul hall, azt úgy is írja le. Emellett pedig nagyon lassú a munkatempója, s így lemarad az osztálytársaitól. Ezek a kudarcok miatt nyitottunk az AIT/FST hallási figyelem tréning felé. Olyan terapeutát kerestünk meg, akihez volt személyes ajánlásunk az öccse óvodájából. A tréningtől azt vártuk, hogy tisztuljon a fiúnk beszéde és egyértelműen javuljon a helyesírása. A 10 napos tréning nagyon nagy előnye az volt, hogy otthon a saját otthonunkban tudtuk elvégezni, a saját ritmusunk szerint, ha a reggeli fél órás zene nem fért bele, akkor délután hallgattuk meg az aznapi elsőt, majd este lefekvéskor az aznapi másodikat. Volt, hogy utazás közben, az autóban hallgatta meg a fél órás zenét óvodába/iskolába rohanás közben. Mondhatni: családbarát tréning volt. Az 1. nap estéjén az én kisfiam lelkesen mesélt valamit az iskoláról, s arra lettem figyelmes, hogy a helyérre rakta az S hangokat! Simán kimondta az S hangokat a szavakban! A 2. nap már izgett-mozgott a zenehallgatás közben, türelmetlenebb volt, közben kérdezgette, hogy mikor lesz már vége. Néha énekelt, dudorászott 1-2 zene alatt, volt, ami kifejezetten tetszett neki. A 3. nap a férjem is észrevette, hogy kicsit jobban beszél, úgyhogy alakul a tréning, szépen fejlődik a gyerek. Mindemellett az esti zenehallgatás alatt az egyik füle érzékenyebb volt, meg a foga is megfájdult azon az oldalon. A többi napokon az volt a tapasztalat, hogy nem jó, ha túl közel van időben a napi 2 zenehallgatás. Sokkal nyugodtabb a gyerek, ha reggel/délelőtt és délután/este hallgatjuk meg a zenéket. Így volt ideje a fülnek pihenni is. A tréning második felében már láttunk némi regressziós tünetet is, fáradtabb, ingerültebb, szomjas volt, rengeteget ivott, szétesetten beszélt. Az utolsó napon tollbamondás volt az iskolában. A kisfiam hármast kapott, ami nála nagyon nagy fejlődés! Reméljük, hogy ez csak jobb és jobb lesz! Most azt tapasztaljuk, hogy sokkal szebben és tisztábban beszél, mint a tréning előtt. Az SZ hangjai is a helyére kerültek, nem csak az S hangok. Van, amikor visszaesik, ha gyorsan mesél valamit. Az iskolában és a közvetlen környezetünkben is sokan megdicsérték a beszédét, mert sokkal érthetőbb. A helyesírása pedig napról napra jobb. Köszönjük, hogy segítettél!”

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Szonja 5,2 éves, beilleszkedési, tanulás és magatartási nehézségei vannak

„Adott egy 5,2 éves kislány, aki nagyon csendes és extra szenzitív gyermek. Már a csúnyán nézéstől is képes sírni, megijedni. Sokszor befogja a füleit. Oviban reggelente mindig sír, s az ottani élményeit soha semmilyen formában nem meséli el. BTMN státusza szerint magatartási és viselkedészavar áll fenn. Abban bízunk, hogy az AIT/FST tréning segít abban, hogy a rengeteg indokolatlan sírás és hiszti alább hagyjon, illetve, hogy meséljen az ovis élményeiről. A 10 napos tréningről összességében elmondható, hogy sokkal jobb kedve van, nevet, nincs megsértődés, nincs babás viselkedés. Ellenben végre van türelme kivárni a sort a piacon, a boltban. Nem fogja be a fülét semmilyen hanghatásra. Asztalnál ülve vacsorázik, nem megy el 2-3-szor, mint ahogyan eddig szokta. Szépen is eszik! Meglepően tapasztaltuk, hogy a fésülködés már nem fáj neki. Különösen nagy öröm számunkra, hogy BESZÉL az oviban történtekről, megosztja az élményeit! A tréning után 2 héttel a mozgásfejlesztő pedagógus jelezte, hogy már látja a fejlődés jeleit, összerenedezett a mozgása, egyensúlyából eltűntek a bizonytalanságok, és fegyelmezett munkavégzés jellemző rá. KÉT hónappal a tréning után az óvónő szerint Szonja MINDEN ELMARADÁSÁT PÓTOLTA, hihetetlen változáson ment át, AKÁR MEHETNE ISKOLÁBA. Mivel senki sem hitt ebben az órási változásban, így kérvényeztünk még 1 év oviban maradást, amit el is fogadtak. Szonja sokkal nyugodtabb, türelmesebb, jobban figyel, okosabb és érettebb lett. Kevesebb a sírás, a nyűglődés, és nem olyan fáradékony. Szókincse bővült, sokkal több szót használ, és végre tartósan is mesél az oviban történtekről. Le lehet vele ülni foglalkozni, illetve sokkal szebben és sokat rajzol a lapra, telerajzolja a helyet. Ősszel még csak pálcikaembereket rajzolt. Ma már kidolgozott, mosolygós, alapos emberrajzokat készít. Örülök, ha ezzel az összefoglalóval hozzájárulok bárkinél egy döntéshez, vagy egy reménysugár megcsillantásához, hogy nem hókuszpók a hallási figyelem tréning.” Bár a számok önmagukban nem elegendőek, de a kitöltött auditív problémák listáján 4 hónappal a tréning után: 24-ről 12-re csökkent  a kislány pontszáma.

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Alessio 3,7 éves, SNI gyermek, figyelemzavar, megkésett beszédfejlődés

„Kisfiam még nem beszél, illetve beszédészlelésében, beszédértésében és nonverbális kommunikációjában is tapasztalunk lemaradást, nehézséget. Négy hónappal a tréning után nagy, kiugró változás nincsen, inkább azt mondanám, hogy egyenletes a fejlődése. Apukája -aki nagy kritikus minden módszerrel és Alessioval szemben is- szerint a tréning óta a figyelme sokkal-sokkal jobb. Kognitívan is tapasztalható fejlődés -nyilván még mindig nagy a lemaradás a kortársaihoz képest- de olyan szépen átlátja a folyamatokat. Segít a házimunkákban, pl. a konyhában kipakolni mosogatógépet, stb. A finommotoros dolgok azóta is érdeklik, bár hamar mérges lesz, ha nem sikerül elsőre/másodikra. Nagyon érdekli most a szájmozgásunk, ő is próbálja a kis szájával formálni, értelmes szavak nem igazán vannak a mamán, anya/nyanyán kívül még, de hangok igen. Szépen leül magától az asztalhoz a feladatokhoz is, nem olyan régóta van nála a hiszti, dacolás is aminek szintén örülök, hiszen az is valamiféle haladás, úgy gondolom. Összességében jóval érdeklődőbb a világ dolgai iránt is.”

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Gergő 10 éves, gyermekkori autizmus spektrum zavar, tanulási zavar

„Gergőnek komoly gondjai vannak a kommunikáció, a beszédészlelés, a szövegértés, illetve a beszédértés területein. Az AIT tréningtől azt vártuk, hogy kommunikációja és kifejezőkészsége fejlődjön. A tréning gördülékenyen indult, Gergő könnyen elfogadta, hogy a tréning alatt nincs tablet, telefon, TV. Igyekeztünk neki nyugodt körülményeket teremteni, a lehető legminimálisabb zajjal, többnyire a szobájában. Amit észrevettünk rajta elsődlegesen, hogy bővült a szókincse mondatalkotáskor. Több szót használt egy-egy mondatnál, mint korábban. Nyilván közben iskolába is járt, de ezt egy nagyobb lépésnek véltük felfedezni. Ellenoldali megfigyelésünk, hogy talán egy kicsit impulzívabb lett, könnyebben reagál rosszul egy-egy szituációra, ha az nem úgy alakul, ahogy ő szeretné. De részben itt is igaz, hogy az iskola is lehetett rá negatív hatással. Még a legelső alkalommal megjegyezte, hogy „nem működik” a fülhallgató, ami azért jó, mert felismerte, hogy nem szimplán sztereó zenét hall, hanem van benne zavaró hang is. Összességében büszkék vagyunk a teljesítményére, mert nem egyszerű 20 alkalom x 30 percben feldolgozni, hogy a zene randomizálva van, kiszámíthatatlan és valóban megterhelő a hallgatása.”

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Zsombi 3 éves, autizmus spektrum zavar

„Kisfiam most 2,8 éves, autizmus spektrumzavarral élő gyermek, akinek alapvető problémája a beszédértés és a beszéd hiánya. 3 hónapja diétázunk, nem eszik tejet, glutént és tojásfehérjét. A diéta és vitaminok szedése mellett a 2020-as évet AIT/FST hallási figyelem tréninggel kezdtük. Leírom minden napról a tapasztalatainkat: 1. nap: még kicsit fura volt neki a zenehallgatás. Nehéz volt őt lekötni. Könyveket lapozgattunk, kártyákat nézegettünk. 2. nap: Ma már nyugodtabb volt a zenehallgatás alatt. Érdeklődőbb és kommunikatívabb volt a bölcsiben, ugyanis most először jelezte, hogy szomjas. 3. nap: Egyre jobban élvezi a zenéket. Már mosolyog közben. Sokkal nyugodtabb, mint szokott lenni. Ma először BÚJÓCSKÁZNI hívta a testvérét. Ilyet eddig csak velem csinált. 4. nap: Nagyon ügyesen és nyugodtan hallgatja végig a zenéket. Sokat mosolyog, tetszik neki. 5. nap: Ma TÁNCOLT a nővérével és megpróbálta az Ő lépéseit UTÁNOZNI! Ez is első eset! 6. nap: Ma látszott először, hogy unja egy picit a zenéket. Sírt is, de végig hallgatta a 2x fél órát. 7. nap: Ma már jó kedve volt. Az ANYU szót használja újra! 8. nap: Az ANYU-t már sokszor használja. Teljesen nyugodt volt, végig ülte a zenéket. 9. nap: Ma új hangot adott ki: JUJ-JUJ. Eddig még soha nem hallottuk tőle ezt. Egyre többet kommunikál, kapcsolatot létesít, nővérét utánozza, pl. tesója papucsában sétált, viccelődött. 10. nap: Ügyes és kiegyensúlyozott volt. Ma már több szót is próbált utánozni szájról. A tűz-re azt mondta, hogy TÜ-TÜ. Ez is első! A családdal úgy látjuk, hogy sokat fejlődött a tréning alatt. Várjuk a tréning további pozitív hozadékát a következő 4 hónapban. Köszönjük!”

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Ádám, 6 éves, sajátos nevelési igényű, megkésett beszédfejlődésű gyermek

„Ádám 6 évesen súlyos beszédészlelési zavarral küzdött, emiatt a beszéde teljesen érthetetlen volt. Az AIT/FST tréning alatt a logopédus kérdezte, hogy mi történt a gyermekkel, mit csináltak vele, mintha kicserélték volna. Ádám figyelme tartós lett, ajakkerekítései pontosabbak, és elkezdte jól hangoztatni a kért hangokat. Megindult a beszéde, állandóan magyarázott az ő kis nyelvén, nagyfokú beszédkésztetést tapasztaltunk. Nagyon szerette a zenéket hallgatni, közben is beszélt, énekelgetett. 4 hónap alatt minden hanghibája megszűnt, természetesen logopédushoz jártunk továbbra is hetente kétszer, otthon pedig minden nap gyakoroltunk. Összességében azt tapasztaltuk, hogy az AIT/FST tréning feloldott Ádámban valamilyen blokkot, és rendezte a hallási figyelmét. Most már jól hallja a hangokat, jól észleli, és a tanult verseket is hibátlanul, érhetően tudja elmondani. Megnyílt előtte a világ, figyelme és elméje kitárult, óriási fejlődésen ment keresztül. Nagyon büszkék vagyunk Rá!”

Siposné Zubrecki Zsuzsanna AIT/FST tréner Bence 3,3 éves megkésett beszédfejlődésű gyermek

„2020.októberében vágtunk bele az AIT/FST hallási figyelem tréningbe, mert a 3 éves kisfiam nem akart még beszélni, csupán néhány szót mondott. A tréning alatt nagyon nehezen tudtuk őt egy helyben tartani, ezért állandóan próbáltuk a figyelmét lekötni, gyurmáztunk, favonatokkal játszottunk, építettünk, a kisautókat tologattuk, rajzoltunk. 4 hónappal a tréning után (is) úgy gondolom, hogy jó döntés volt téged felkeresni és végig csinálni Bencével a tréninget. Ez egy jó alap volt ahhoz, hogy a beszédindításhoz kapcsolódó fejlesztések megkezdődhessenek. Amiben látványosan fejlődött Bence az a figyelme, mára már sokkal türelmesebb és figyelmesebb az egyes feladatok elvégzésénél, mint az elején. A tréning megkezdése előtt volt egy szokatlan viselkedése, ami szemet szúrt nekem, mégpedig az, hogyha a mamáék csendes utcájában a házuk előtt elhajtott egy autó (nem kis sebességgel), akkor mindig elbújt a hátunk mögé vagy valami mögé és befogta a szemét. Ez most már megszűnt, szinte már fel sem figyel, ha elmegy egy autó. A beszédében decemberben kezdődött nagyobb változás, egyre több szót kezdett el mondani, jöttek az új szavak és most februártól mondhatom, hogy minden nap van új szava. Most kezdett el figyelni a szánkra, és próbálja utánozni, hogy mit mondunk. Eddig ránk se hederített mikor kértük, hogy mondja ezt vagy azt. Egyszerűen elintézett egy „nem”-mel és szaladt a dolgára. A mozgásában is látok változást, már tud páros lábbal ugrani (decemberben volt az első ilyen sikerélmény). Decemberre tehető az is, hogy elkezdett sikítani, eddig ezt sem lehetett hallani tőle. Februárra tehető az, hogy elkezdett énekelni utánam és nem csak amikor én éneklek, hanem már magától is játék közben. Ami szintén hatalmas változás, hogy december közepén egyik napról a másikra a bölcsiben is szobatiszta lett. Itthon már régóta csak éjszakára adtam rá pelust, de amikor reggel bölcsibe indulás előtt öltöztettem és adtam volna fel az alsónadrágját akkor mindig mondta, hogy „nem” és szaladt a pelusért. Aztán tényleg az egyik napról a másikra megváltozott. Ezek nekem hatalmas változások és nagyon jóleső érzések, hogy van remény és fog beszélni a kisfiam egyszercsak!”